KMT
Komplex mozgásterápia

KINEK JAVASOLT?
A komplex mozgásterápia 4-5 éves kortól javasolt.
- Iskolaérettség fejlesztésére óvodásoknak
- Megkésett/ torzult mozgásminták fejlesztésére óvodás és iskolás gyermekeknek
- Megkésett beszédfejlődés, beszédhiba esetén
- Finommotorikai diszharmóniák, bizonytalan mozgás esetén
- Tanulási nehézségekkel küszködő iskolás gyermekeknek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
- Figyelemzavar esetén
Bizonytalan kézdominancia- Beilleszkedési nehézség, viselkedési problémák esetén
- ADHD-s gyermekeknek.
MI A FOLYAMATA A MOZGÁSTERÁPIÁNAK?
Minden fontos területre kiterjedő, összetett vizsgálattal, részletes anamnézissel kezdődik a felmérés, mely az idegrendszer rendezetlenségét hívatott elsősorban megvizsgálni.
A komplex mozgásterápiás felmérést követően speciálisan a gyermekre szabott fejlesztési tervet állítok össze, melyet a szülőnek és a gyermeknek betanítok.
Ezeket a gyakorlatokat heti 4-5 alkalommal otthon kell gyakorolni.
Kb. 4-6 hetente egy rövid kontroll vizsgálatot követően, új feladatsor betanítására kerül sor.
Az egyéni fejlesztő folyamat általában 6-12-18 hónapot vesz igénybe.
Érdemes tudni azonban , hogy minden gyermek egyéni fejlődési üteme más és más, ezért az egyes esetekben az átlagtól való jelentős eltérések is előfordulhatnak!
KOMPLEX MOZGÁSTERÁPIA
A tanulási nehézségek probléma hátterében sokféle ok húzódhat meg a genetikai eltérésektől a szülési sérüléseken és gyermekkori betegségeken át az ingerszegény környezetig, amelyek következtében kismértékű, csak működésben megmutatkozó idegrendszeri zavar jelentkezik.
Mivel az írás, olvasás és számolás többféle képesség és készség összehangolt működését igényli, bármely részterületen fellépő nehézség negatívan befolyásolhatja a teljesítmény egészét.
A tanulási rendellenességeket legtöbbször bizonyos részképességek kiesése, illetve egyes alapfunkciók fejlődésbeli elmaradása okozza. Sok esetben csak megkésett fejlődésről van szó, de gyakran előfordul, hogy valós képességhiány áll az írás, olvasás, helyesírás vagy számolás terén mutatott gyenge teljesítmény mögött.
A tanulási zavarok kialakulása nem minden esetben előzhető meg, azonban fontos a mindennapos mesefelolvasás, a széleskörű mozgásfejlesztés és a koncentrációs képességet növelő egyensúlygyakorlatok.
A Komplex mozgásterápia, Kulcsár Mihályné neuropedagógus nevéhez köthető, Delacato módszerén alapuló, neuropedagógiai fejlesztő eljárás, mely nagyon jól használható az iskolások tanulási és magatartási zavarainak korrekciójára, illetve óvodásoknál prevencióra.
A komplex mozgásterápiás (KMT) fejlesztés egy olyan pedagógiai fejlesztő eljárás, amely a tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyermekek megsegítésére jött létre. Fókuszában az idegrendszer részleges éretlensége áll, amely jól korrigálható, az ember természetes mozgásfejlődésén alapuló fejlesztő mozgások gyakorlásával.
A Komplex mozgásterápia során a mozgás az egyik legfontosabb eszköz, mellyel megfelelő ingereket biztosítunk az idegrendszer fejlődéséhez. Ezek a mozgások képesek serkenteni az agy és az idegrendszer érését, a gyermek újra élheti a mozgásfejlődés szakaszait, kijavítva a hibás működéseket. Az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a deficitek ledolgozására, a hiányok pótlására. Ily módon az idegrendszer újraszerveződik, jobbá válik.
Az alábbi esetekben ajánlom a Komplex mozgásterápiát!
✨- Egyensúlyi illetve mozgásbeli tünetek:
• rossz egyensúlyozó képesség,
• tengeribetegség még kamaszkor után is,
• szédülés/tériszony,
• rossz mozgáskoordináció, rendezetlen a mozgása,
• rossz a szem-kéz koordinációja, mert nem tudja helyesen felmérni a távolságokat és a gyorsan közeledő tárgyakat, ezért a labdát nem tudja elkapni, de kihat az evésre is, mert összekeni az arcát,
• labdajátékokban ügyetlen,
• csúnyán eszik,
• merev, feszes a mozgása,
• nem szeret sportolni,
• nem tud kúszni a gyermek,
• a keresztező mozgások nem fejlődnek megfelelően, pl. nem tudja megcsinálni az indiánszökdelést,
• nem tud cipőfűzőt kötni
• petyhüdt vagy merev az izomzata,
• nem tud bukfencezni,
• nem tud megtanulni úszni, mivel nem tudja összhangban tartani testének a felső és alsó részét, valamint a testét sem tudja vízszintesen megtartani a vízben,
• rossz, görnyedt testtartás,
• térdepeléskor "V"-alakban tartja a lábait,
• lábujjhegyen jár a gyerek még 3,5 éves kora után is.
✨-Figyelemzavar, érzékszervi zavarok tünetei:
• figyelme könnyen elterelhető,
• látásérzékelési/felfogási problémák,
• térérzékelési/térlátási problémák,
• tájékozódási problémák (jobb, bal, fent, lent, mellette, előtte, mögötte, közötte, előre, hátra).
✨-Viselkedési problémák:
• félénkség, bátortalanság,
• bizonytalan a gyermek,
• nehezen alkalmazkodik másokhoz és új helyzetekhez,
• szorongó és félénk a gyermek vagy pedig erőszakos és agresszív,
• nagyon ragaszkodik a családjához, mivel az biztonságérzetet ad a gyermek számára,
• utálja a változásokat, mivel az új dolgokat nem ismeri,
• túlpörög vagy éppen túl lassú, mivel az aktivitását sem tudja szabályozni,
• túlságosan heves reakciók lépnek fel a gyermeknél vagy túlérzékeny lehet.
✨-Az iskolában megmutatkozó tünetek:
• nagyon intelligens és okos gyerek, mégsem tud helyesen válaszolni, ha hirtelen feltesznek neki egy kérdést és gyorsan kell rá válaszolni, emiatt pedig frusztrált is lesz,
• a domináns oldal kifejlődése nem történik meg, így kétoldaliság (jobb és bal) jellemző,
• a gondolatokat nehezen tudja megfogalmazni írásban,
• szemmel való követési problémák,
• a fej és a szem együtt mozog, ami megnehezíti az olvasást és írást,
• a papírt írás közben ferdén tartja és könyököl a gyermek,
• tanulásban írási és olvasási nehézségek, diszlexia, diszgráfia,
• kifejezetten lustának és hanyagnak tűnik,
• iskolás korban, ha ül és közben ír, begörnyed vagy a padra fekszik, de akár a lábát is maga alá húzhatja,
• nem bír ülni vagy állni a gyermek, mivel nagy nehézségeket okoz számára a testének megtartása, ezért folyamatosan izeg-mozog,
• nehezen tud a szemével váltani, amikor a tábláról a padra kell gyorsan néznie,
• másolási és függőleges irányú szemkövetési problémák, melyek az iskolában jelentkeznek leginkább,• rossz időérzékelés,
• rossz sorba rendezési képesség,
• ülés közben izeg-mozog vagy iskolás korban fekszik a padon,
• rossz ritmusérzék.

Hogyan történik velem a mozgásterápia?
🌞- Megkeresel telefonon, elmondod miben kéred a segítségem.
🌞- Egyeztetünk egy időpontot, elmegyek hozzátok.
🌞- Játékosan felmérem a gyereket. (eszközökkel, tornával) nagyon szokták szeretni, kíváncsiak a Varázs dobozomra. Ez kb. 1 órát vesz igénybe. (gyerektől függ). Közben te kitöltetsz egy anamnézis lapot.
🌞- Összegzem az eredményeket, átbeszéljük az anamnézist.
🌞- Összeállítom a 8-10 tornagyakorlatból álló sort. Bemutatom és begyakoroljuk. Ezeket a tornagyakorlatokat nektek hetente 5 , de legalább 4 alkalommal végig kell csinálni. Kb 15-20 percet vesz igénybe. Fel lehet fogni egy minőségi együtt töltött időnek.
🌞- Megbeszéljük a következő időpontot. Kb.4-6 hét múlva újra találkozunk. Megbeszéljük az addigi változásokat, elért eredményeket és ezek alapján új gyakorlatsort állítok össze, melyet begyakoroljunk megint. Tulajdonképpen havonta találkozunk.
🌞-A fejlesztés folyamata általában 6-12-18 hónapot vesz igénybe. Gyerekfüggő, hiszen minden gyerek más ütemben fejlődik.
🌞- Ha 3 hónap után semmilyen változás nem indul be, akkor elbúcsúzunk egymástól, mert valószínűleg más fajta fejlesztés szükséges a gyermeknek.